Reklamation

Självklart är vi måna om att din produkt ska uppfylla dina förväntningar, men ibland kan saker tyvärr gå fel. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt vid reklamationer och transportskador behöver vi ett skriftligt underlag från dig. Vänligen fyll i formuläret här för att anmäla en reklamation eller transportskada. Tack för din hjälp!

Om din vara är felaktig har du rätt att reklamera enligt Konsumentköplagen (SFS 2022:260). Reklamationsrätten gäller i tre år från mottagandet av varan. Under de första två åren ansvarar SoffaDirekt för att visa om felet inte är ursprungligt. Felet ska anmälas inom skälig tid dock senast inom två månader efter att det upptäckts. Gäller endast köp av privatpersoner för privat bruk.

Om en produkt skulle levereras skadad eller defekt ersätter vi i första hand den berörda sektionen eller komponenten.

 

Vanliga frågor:

Hur gör jag en reklamation?
Vänligen fyll i formuläret här för att anmäla en reklamation eller transportskada.

Vad gäller reklamationer vid transportskador?
För synliga transportskador måste transportören meddelas direkt vid mottagandet, med ett tillägg på följesedeln. Som kund bär du ansvaret för att syna godset noggrant och påtala eventuella fel, skador eller avvikelser innan du signerar några dokument. Detta är viktigt så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt i de fall en eventuell transportskada upptäcks.

Alla transportskador måste anmälas omgående, inom 24 timmar. Anmäl en transportskada här. 


Vad länge gäller min reklamationsrätt?

Alla våra produkter säljs med ett års garanti och tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen och i enighet med dess riktlinjer. Tänk på att garanti och reklamationsrätt är två skilda saker, där du som kund har ett ansvar att felet var ursprungligt och/eller relaterat till ett fabrikationsfel för att en reklamation skall godkännas under reklamationsperioden.

 
Godkänner ni alla reklamationer?
Reklamationer som kan klassificeras som normalt slitage kommer inte godkännas. Detta avser även torrsprickor som inte påverkar möbelns utseende, hållbarhet eller funktionalitet - liksom solblekning och noppor som uppkommit till följd av andra textilier eller får mycket direkt ljus.

 
När får jag svar på min reklamation?

Vi handlägger alla ärenden så fort vi kan och i turordning. Har du en pågående reklamation kan svarstiden variera beroende på vad som inträffat. Vårt mål är alltid att svara så fort som möjligt. Att maila oss vid flera tillfällen påskyndar inte handläggningstiden då ditt ärende då alltid hamnar sist.

Logga in

Vårt lägsta pris 1-30 dagar innan prissänkning:

OBS. Priset är det lägsta pris som tillämpats för produkten 1-30 dagar innan den aktuella prissänkningen genomfördes. Undantaget är om gradvisa sänkningar gjorts, då visas det lägsta priset 1-30 dagar innan den första prissänkningen.
Choose currency