Köpvillkor

Hos SoffaDirekt är vi väldigt måna om våra kunder och att köpupplevelsen motsvarar dina förväntningar. Läs igenom våra köpvillkor nedan för att ta del av viktig information.

Vi använder oss främst av DSV, Sun-Com och PostNord för inrikestransporter. Mindre artiklar skickas alltid till närmsta paketombud för avhämtning. Önskar du hemleverans erbjuder vi detta på större gods i hela Sverige för en mindre kostnad, beroende på produkt. Hemleverans sker alltid till port/tomtgräns, så långt en normalstor lastbil tar sig fram. Du ser våra fraktalternativ samt kostnad när du lägger din order. Undantaget är mindre öar och dylika platser, dit transportör inte kan leverera. 

Alla lagervaror skickas omgående, vilket innebär en normal leveranstid inom 2-7 arbetsdagar beroende på postort. Mindre artiklar skickas alltid till närmsta paketombud för avhämtning. Större försändelser, såsom soffor, sängar och monterade möbler levereras på EU-pall. Alla större sändningar SMS-aviseras i förhand, där möjlighet att välja leveransdag och i vissa fall tidsintervall finns. Observera att möbelleveranser alltid sker vardagar mellan kl. 08:00-16:00, med lokala avvikelser. Tidsspannet är normalt mellan 2-4 timmar. Inbärning, montering eller avemballering ingår ej i ordinarie transporter. I vissa fall kan vi inte ombesörja leverans, detta gäller ytterst få adresser, såsom öar och liknande.

Produkter som är tillfälligt slutsålda levereras enligt utsatt leveranstid. Aktuell lagerstatus och leveranstid syns alltid på produktnivå. Observera att om en eller flera av produkterna på din order har längre leveranstid så inväntas samtliga artiklar på ordern innan sändningen skickas. I de flesta fall så samlevererar vi alltid våra produkter för att minimera miljöpåverkan och underlätta för dig som kund vid mottagandet. I vissa undantagsfall skickas dock delar av vårt produktutbud direkt från leverantörens lager, varpå delad leverans kan ske. I den mån det går försöker vi alltid samordna leveransen, men vi kan aldrig garantera att alla produkter levereras vid ett och samma tillfälle. Om din order ankommer före utsatt leveransintervall, skickas varorna omgående.

Så snart din order är registrerad kommer du att motta en orderbekräftelse via mail. Vänligen, läs igenom orderbekräftelsen noggrant och kontrollera så att leveransadressen och all övrig information stämmer överens med dina önskemål. SoffaDirekt tar inte ansvar för felaktigheter du som kund själv gjort i din order. Om du önskar ändra leveransen till en annan adress än det som står i orderbekräftelsen tillkommer en kostnad, från 149kr. 

Just nu upplever vi längre leveranstider på vissa artiklar. Det beräknade leveranstintervallet på artikeln är en uppskattad leveranstid och kan komma att ändras vid ny information från leverantörer och fraktpartners.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför SoffaDirekts skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska SoffaDirekts förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som SoffaDirekt rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

 

Tillval inbärning

Beroende på postort kan du välja om du önskar hjälp med inbärning. Inbärning sker till anvisad plats så långt det är möjligt. Sändningen måste kunna bäras in i sin helhet, transportören får inte avemballera din order. Vid en inbäring är det viktigt att du skyddar ditt golv och din egendom. Föraren använder skyddskor och behöver fri gång till anvisad plats. Det är du som kund som ansvarar för att inbärningen ska kunna genomföras utan risk för person- eller sakskada. 

Tillval kvällsleverans

Har du inte möjlighet att vara hemma dagtid för att ta emot din leverans, erbjuder vi kvällsleverans. För närvarande erbjuds kvällsleverans i Stockholm. Kostnad för kvällsleverans kan tillkomma och varierar beroende på bostadsort och zonindelning. Se aktuella priser på hemsidan.

Leveranstillägg är endast tillgängligt på vissa orter och du får upp alla aktuella leveransmetoder i kassan för just ditt postnummer. 

SoffaDirekt samarbetar med Qliro för att hantera transaktioner. Detta ger både dig som kund och oss som företag trygghet. Qliro har flera olika betalningsalternativ, där du bl.a. kan välja faktura, delbetalning, kortbetalning, banköverföring eller köp nu, betala senare. För att ta del av Qliro´s villkor, se här. För att ta del av Qliros Allmänna villkor för fast delbetalning, flexibel delbetalning & köp nu, betala sen, läs mer här.


Om kontohavaren väljer ”Köp nu, betala sen” 5 månader med uppläggningsavgift 39 kr gäller följande villkor:

Betalningsvillkor

Betalas vid det tillfälle som anges vid köpet

Uppläggningsavgift

39 kr

Administrationsavgift

0 kr

Kreditränta

0,00 %

Ett köp om 10 000 kr till 0% nominell ränta med en återbetalningstid på 5 månader och 39 kr i uppläggningsavgift ger en effektiv ränta på 1,05 %. Totalt belopp att betala blir 10 039 kr.

Villkoren för Köp nu, betala sen gäller endast så länge som den plan som framgår av villkoren och Månadsfakturan följs. Om den avtalade planen inte följs genom att Kontohavaren väljer att inte betala enligt plan alternativt betalar ett mindre belopp, övergår Köp nu, betala sen till Flexibel delbetalning och villkoren enligt enligt Qliros villkor som ni hittar via länken ovan.

De allmänna köpvillkoren är tillämpliga på samtliga köpeavtal som du som konsument sluter med SoffaDirekt Scandinavia AB (556827-4897), nedan kallat ”SoffaDirekt”. För att tillvarata dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i konsumentköplagen (SFS 1990:932), distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.soffadirekt.se samt underliggande domäner.

Tillämplig lag och tvist

Avtalet gäller under svensk lag. Tvist rörande tolkning eller tillämpning av dessa Villkor skall tolkas i enlighet med svensk lag.

Vid en eventuell tvist följer SoffaDirekt Scandinavia AB beslut från Allmänna reklamationsnämnden. Allmänna reklamationsnämnden kontaktas via www.arn.se alternativt adress Box 174, 101 23 Stockholm.

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår databas för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig part är SoffaDirekt Scandinavia AB (556827-4897).

SoffaDirekt´s kundregisterbank innehåller personliga uppgifter, såsom fullständigt namn, personnummer, postadress, telefonnummer, e-postadress samt IP-nummer. Ändamålet med SoffaDirekt´s behandling av insamlade personuppgifter är att använda dem för:

  • A. Kunna fullfölja köp och leverans av lagd order hos SoffaDirekt.
  • B. Möjliggöra riktad marknadsföring per e-post, mail, sms och/eller andra kanaler baserat på dina tidigare köp eller användarbeteende hos SoffaDirekt.

Vår betalningspartner Qliro kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning av din order, oavsett betalmedel. Qliro är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt Qliro´s allmänna villkor.

För att kunna fullfölja leverans, säljsupport och eventuell leverantörsbeställning så kommer SoffaDirekt att dela med sig av nödvändiga personuppgifter till våra samarbetspartners för att kunna fullfölja köpet. Inga personuppgifter kommer att säljas vidare till tredje part och lagras internt med begränsad funktionalitet för tillgång.

Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt, därefter raderas samtliga personuppgifter. Om dina personuppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de uppdateras eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om SoffaDirekt inte fullföljt sitt åtagande i behandlingen av personuppgifter enligt lagen. Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära ett registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till: SoffaDirekt Scandinavia AB, Malmgatan 5N 15A, 602 23 Norrköping, Sverige

SoffaDirekt arbetar enligt svensk och europeisk lagstiftning, varpå vi följer alla GDPR-direktiv med säkrad plattform, begränsad åtkomst till personuppgifter och möjliggörandet för dig som kund att uteslutas ur vår kunddatabas.

Mer information om GDPR hittar du här

Ångerrätt & returhantering

Du som kund har alltid 14 dagars ångerrätt, från den dag du tog emot din order. Har du ångrat ditt köp behöver du kontakta vår kundservice, via mail.

Vid en retur betalar du själv returfrakten, samt emballerar produkten. Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera produkten, men var försiktig så du kan försluta originalförpackningen igen. Går förpackningen sönder behöver du införskaffa nytt likvärdigt emballage. Får du din leverans på lastpall ber vi dig som kund att behålla pallen. Denna pall är nödvändig för att en retur ska kunna genomföras. Ska ordern behållas kan pallen kasseras.

När din retur inkommit till SoffaDirekt, kontrolleras den. Vid onormalt slitage eller skador debiteras du som kund.

Ångrar du ditt köp, när vi plockat din order, kan du inte avbryta köpet utan att det tillkommer en administrativ avgift.

Öppet köp
Utöver den lagstadgade ångerrätten, enligt distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59), har du rätt att returnera din vara i 365 dagar. För att uppfylla kraven för öppet köp skall förpackningen vara obruten. Som kund behöver du styrka detta genom att skicka bilder till oss.

Som kund väljer du själv hur order ska returneras:
1) Egen bokning via transportör
2) Returnera själv till vårt lager
3) Bokning via SoffaDirekt

Meddela oss vilket retursätt du önskar använda. 

1) Egen bokning via transportör
Som kund ansvarar du för att hantera, boka och betala returfrakt hos valfri transportör. Du måste meddela oss vilken transportör du bokat med och returens sändningsnummer.

Returfrakten kan bli dyrare då fraktkostnaden till dig är generöst subventionerad.
Skulle en transportskada inträffa debiterar vi dig alla eventuella skador. Ersättning för de skador som inträffat kan du i din tur begära från transportören.

SoffaDirekt hämtar inte ut returer hos ombud/terminal.

2) Returnera själv till vårt lager
Du som kund kommer till vårt lager och lämnar din retur. Returadress är Malmgatan 5, Norrköping.
Vår lagerpersonal är på plats helgfria vardagar 10-11 12-15.

Du betalar själv eventuell fordonshyra samt bränsle.

3) Bokning via SoffaDirekt
SoffaDirekt bokar din retur via våra externa transportörer.
Returfraktkostnaden är densamma som fraktkostnaden till dig. Väljer du att endast returnera enstaka produkt av din order kan fraktkostnaden bli något lägre. Vid bokning via SoffaDirekt tillkommer en administrativ avgift, 195kr.

Så snart returen är bokad får du en bekräftelse via mail med information om hur returen går till.

Retur från terminal
Om du ångrat ditt köp, men ordern lämnat vårt lager kan vi utföra en retur från terminal.
Som kund debiteras du för frakten från oss, returfrakten, plus administrativ kostnad 195 kr.

Avgifter som tillkommer vid en retur oavsett retursätt:

Om returnerad order är förpackad i annan förpackning än originalförpackningen tillkommer en kostnad för omemballering på 895 kr. Denna kostnad gäller endast större försändelser och inte textilier, belysning samt liknande produkter.
Nyttjad frakt och eventuella kostnader till Qliro återbetalas ej.

Undantaget från ovanstående är hygienprodukter - såsom sängar, madrasser och sängtextilier såvida förpackningen är bruten. Dessa artiklar anses förbrukade och går ej att returnera.

Återbetalning/kreditering av din faktura sker inom 14 dagar från det att vi mottagit, besiktigat och godkänt din retur.

I de fall en order inte hämtas ut eller tas emot debiterar vi dig en returkostnad. Lägsta möjliga belopp för outhämtade paket är 195 kr. Detta är för att täcka transportkostnader och minimera vårt klimatavtryck med onödiga frakter.

Om du anser att din vara är felaktig, undermålig eller skadad så har du enligt konsumentköplagen (SFS 1990:932) rätt att reklamera produkten. Reklamationsrätten gäller i tre år, där första året gäller som ett garantiår, varpå SoffaDirekt står som bevisbärare. De nästkommande två åren inträder reklamationsrätten, där du som kund måste kunna styrka att felet är ursprungligt och relaterat till ett fabrikationsfel. Observera att felet måste anmälas inom skälig tid. Reklamationsrätten gäller enbart varor köpt av privatpersoner som använts till privat bruk.

För synliga transportskador måste transportören meddelas direkt vid mottagandet med ett tillägg på följesedeln. Övriga transportskador måste anmälas inom 24 timmar till SoffaDirekt via mail. Om inte detta följs godkänner transportören inte reklamationen, varpå ersättning kommer att utebli. Fotografera leveransen, med skadan synlig, för att underlätta samt påskynda processen. Som kund bär du ansvaret för att syna godset noggrant och påtala eventuella fel, skador eller avvikelser innan du signerar några dokument. Detta är viktigt för din säkerhet så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt i de fall en eventuell transportskada upptäcks.

Reklamationer som kan klassificeras som normalt slitage kommer ej att godkännas. Detta avser även torrsprickor som inte påverkar möbelns utseende, hållbarhet eller funktionalitet - liksom solblekning och noppor som uppkommit till följd av andra textilier eller för mycket direktljus.

Vi gör alltid allt i vår makt för att våra kunder ska få en så bra köpupplevelse som möjligt. Men i vissa fall så inträffar leveransförseningar och skador som vi inte kan rå för eller påverka. I de fall en leveransförsening uppkommer utgår en kompensation till kunden enligt följande:

7-14 dagar: 2,5% av produktvärdet.
15-21 dagar:           5% av produktvärdet.
22 dagar eller mer: 7,5% av produktvärdet.

Observera att endast den leveransförsenade produkten kompenseras och ej eventuellt övriga artiklar på ordern. Om en leveransförsening meddelas god tid i förväg och accepteras av kunden så utgår ingen kompensation. Kompensation för försening erhålls i form av ett presentkort, baserat på den leveransförsenade produktens värde exklusive moms samt frakt- och hanteringskostnader. Presentkortet erhåller du förutsatt att du behåller din order.

Om en produkt skulle levereras skadad eller defekt så ersätter vi i första hand den berörda sektionen eller komponenten.

Vid krav på ersättning för leveransförsening ombeds du maila vår kundservice, när du mottagit din order. Var snäll bifoga din orderbekräftelse. Presentkortet erhåller du förutsatt att du behåller din order.

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig SoffaDirekt rätten att häva köpeavtalet. Om en vara utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är SoffaDirekt inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. Vi gör alltid vårt yttersta för att presentera varorna så verklighetstroget och korrekt som möjligt på sajten, men vi kan inte garantera att din skärm återger färg och storlek korrekt. Produktfakta och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar, lagerhållning, eventuell oriktigt angivna specifikationer osv. Bilder bör ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och/eller beskaffenhet.

Priser Allmänt

De priser som anges på www.soffadirekt.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg, beställningar som beställs med tilläggstjänster samt för outlösta paket.

Alla våra priser är i SEK inklusive moms 25 %. 

Vi är väldigt måna om att värna om både vår natur och människors arbetsförhållanden. Därför gör vi kontinuerliga besök i våra fabriker, utför kvalitetskontroller, kontrollerar arbetsförhållanden och ser till att samtliga lagar och regler följs. Vi undviker i största möjliga mån att använda oss av potentiellt miljöfarliga ämnen, där alla textilier och möbeltyger uppfyller alla krav på miljöcertifieringar.

Våra transporter samordnas alltid så att vi alltid kör med fulla lastbilar eller containrar. 

För att förbättra din shoppingupplevelse använder vi oss av så kallade cookies. Dessa lagras lokalt i din webbläsare för att anpassa innehållet på webbplatsen.

Alla våra produkter säljs med ett års garanti och tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen och i enighet med deras riktlinjer. Tänk på att garanti och reklamationsrätt är två skilda saker. För en godkänd reklamation behöver du som kund visa att felet var ursprungligt och/eller relaterat till ett fabrikationsfel för att en reklamation skall godkännas.

SoffaDirekt säljer alla produkter med ett års garanti samt tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige. Garantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns på produkten vid leverans. Fabrikationsfel ska konstateras och godkännas av SoffaDirekt. Vid en godkänd reklamation hjälper vi dig enligt följande ordning

  1. I första hand avhjälpa felet
  2. I andra hand ersätta dig med en ersättningsvara
  3. I tredje hand ge dig en skälig ersättning genom prisavdrag

För att en reklamation ska godkännas krävs att felet är ursprungligt och att du som kund kan påvisa detta. Felet ska vara av så pass allvarlig karaktär att det påverkar produktens egenskaper och livslängd. Garantin omfattar inte handhavandefel eller skador som uppkommit i samband med vårdslöst bruk. Garantin omfattar inte fel som uppstår vid egen förändring av produktens funktion, såsom ombyggnation och/eller felaktig montering. Naturliga färgskiftningar i trä, liksom torrsprickor som ej påverkar möbelns funktion och stabilitet kan inte reklameras. Noppor och färgförändringar som orsakats av andra textilier är ej godkända reklamationer. Alla produkter ska tvättas enligt medföljande anvisningar, alternativt den information som framgår på hemsidan.

Om anvisningar saknas måste produkterna lämnas in till kemtvätt. Är du osäker, kontakta vår kundserviceavdelning innan du tvättar en produkt. I de fall en produkt tvättats utanför ramen av instruktionerna så kan reklamationer inte godkännas. Reklamationsrätten gäller de fall där produkten brukats inom ramen för normalt slitage och en skada som uppstått kan hänföras till någon form av fabrikationsfel. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis och kan krävas som intyg för köpet. Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsärenden. Vid eventuell upptäckt av giltig reklamation skall det genast anmälas till SoffaDirekt via mail: kundservice@soffadirekt.se. Ange alltid namn, ordernummer och typ av skada. För att vi ska kunna hantera ditt ärende krävs alltid tydligt bildmaterial från dig som kund så att vi kan bedöma skadans omfattning, placering och typ av åtgärd. Observera att för transportskador gäller andra regler.

TÄVLINGSREGLER

När du deltar i tävlingen accepterar du följande tävlingsvillkor:

▪ Genom att delta i tävling prenumererar du även på vårt nyhetsbrev.
▪ Det är gratis att delta i tävlingen och den är inte köpbetingad.
▪ Tävlingen är öppen för alla personer som är bosatta i Sverige.
▪ Det är inte möjligt att få vinstpengarna utbetalt i kontanter eller på kort. Presentkortet gäller endast på SoffaDirekts hemsida.
▪ Personer som är anställda hos SoffaDirekt och/eller har en direkt anknytning till företaget, får inte delta.
▪ SoffaDirekt kan komma att publicera de vinnande bidragen på Facebook och Instagram.
▪ SoffaDirekt kan inte stå till svars för fel på internet eller eventuella tekniska fel i tävlingen, som kan leda till att inskickade tävlingsbidrag inte tas emot.
▪ SoffaDirekt har inte heller ansvar för eventuella tryck- eller skrivfel.
▪ Vinnaren utses av personal på SoffaDirekt. Beslutet kan inte överklagas.
▪ Om vinnaren inte svarar på mejlet från SoffaDirekt inom tre dagar, äger SoffaDirekt rätt att utse en ny vinnare.
▪ Deltagarna godkänner att SoffaDirekt, utan förvarning har rätt att ändra tävlingsvillkoren, om det anses nödvändigt.
▪ Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Köpvillkor

Hos SoffaDirekt är vi väldigt måna om våra kunder och att köpupplevelsen motsvarar dina förväntningar. Läs igenom våra köpvillkor nedan för att ta del av viktig information.

Vi använder oss främst av DSV, Sun-Com och PostNord för inrikestransporter. Mindre artiklar skickas alltid till närmsta paketombud för avhämtning. Önskar du hemleverans erbjuder vi detta på större gods i hela Sverige för en mindre kostnad, beroende på produkt. Hemleverans sker alltid till port/tomtgräns, så långt en normalstor lastbil tar sig fram. Du ser våra fraktalternativ samt kostnad när du lägger din order. Undantaget är mindre öar och dylika platser, dit transportör inte kan leverera. 

Alla lagervaror skickas omgående, vilket innebär en normal leveranstid inom 2-7 arbetsdagar beroende på postort. Mindre artiklar skickas alltid till närmsta paketombud för avhämtning. Större försändelser, såsom soffor, sängar och monterade möbler levereras på EU-pall. Alla större sändningar SMS-aviseras i förhand, där möjlighet att välja leveransdag och i vissa fall tidsintervall finns. Observera att möbelleveranser alltid sker vardagar mellan kl. 08:00-16:00, med lokala avvikelser. Tidsspannet är normalt mellan 2-4 timmar. Inbärning, montering eller avemballering ingår ej i ordinarie transporter. I vissa fall kan vi inte ombesörja leverans, detta gäller ytterst få adresser, såsom öar och liknande.

Produkter som är tillfälligt slutsålda levereras enligt utsatt leveranstid. Aktuell lagerstatus och leveranstid syns alltid på produktnivå. Observera att om en eller flera av produkterna på din order har längre leveranstid så inväntas samtliga artiklar på ordern innan sändningen skickas. I de flesta fall så samlevererar vi alltid våra produkter för att minimera miljöpåverkan och underlätta för dig som kund vid mottagandet. I vissa undantagsfall skickas dock delar av vårt produktutbud direkt från leverantörens lager, varpå delad leverans kan ske. I den mån det går försöker vi alltid samordna leveransen, men vi kan aldrig garantera att alla produkter levereras vid ett och samma tillfälle. Om din order ankommer före utsatt leveransintervall, skickas varorna omgående.

Så snart din order är registrerad kommer du att motta en orderbekräftelse via mail. Vänligen, läs igenom orderbekräftelsen noggrant och kontrollera så att leveransadressen och all övrig information stämmer överens med dina önskemål. SoffaDirekt tar inte ansvar för felaktigheter du som kund själv gjort i din order. Om du önskar ändra leveransen till en annan adress än det som står i orderbekräftelsen tillkommer en kostnad, från 149kr. 

Just nu upplever vi längre leveranstider på vissa artiklar. Det beräknade leveranstintervallet på artikeln är en uppskattad leveranstid och kan komma att ändras vid ny information från leverantörer och fraktpartners.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför SoffaDirekts skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska SoffaDirekts förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som SoffaDirekt rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

 

Tillval inbärning

Beroende på postort kan du välja om du önskar hjälp med inbärning. Inbärning sker till anvisad plats så långt det är möjligt. Sändningen måste kunna bäras in i sin helhet, transportören får inte avemballera din order. Vid en inbäring är det viktigt att du skyddar ditt golv och din egendom. Föraren använder skyddskor och behöver fri gång till anvisad plats. Det är du som kund som ansvarar för att inbärningen ska kunna genomföras utan risk för person- eller sakskada. 

Tillval kvällsleverans

Har du inte möjlighet att vara hemma dagtid för att ta emot din leverans, erbjuder vi kvällsleverans. För närvarande erbjuds kvällsleverans i Stockholm. Kostnad för kvällsleverans kan tillkomma och varierar beroende på bostadsort och zonindelning. Se aktuella priser på hemsidan.

Leveranstillägg är endast tillgängligt på vissa orter och du får upp alla aktuella leveransmetoder i kassan för just ditt postnummer. 

SoffaDirekt samarbetar med Qliro för att hantera transaktioner. Detta ger både dig som kund och oss som företag trygghet. Qliro har flera olika betalningsalternativ, där du bl.a. kan välja faktura, delbetalning, kortbetalning, banköverföring eller köp nu, betala senare. För att ta del av Qliro´s villkor, se här.

De allmänna köpvillkoren är tillämpliga på samtliga köpeavtal som du som konsument sluter med SoffaDirekt Scandinavia AB (556827-4897), nedan kallat ”SoffaDirekt”. För att tillvarata dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i konsumentköplagen (SFS 1990:932), distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.soffadirekt.se samt underliggande domäner.

Tillämplig lag och tvist

Avtalet gäller under svensk lag. Tvist rörande tolkning eller tillämpning av dessa Villkor skall tolkas i enlighet med svensk lag.

Vid en eventuell tvist följer SoffaDirekt Scandinavia AB beslut från Allmänna reklamationsnämnden. Allmänna reklamationsnämnden kontaktas via www.arn.se alternativt adress Box 174, 101 23 Stockholm.

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår databas för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig part är SoffaDirekt Scandinavia AB (556827-4897).

SoffaDirekt´s kundregisterbank innehåller personliga uppgifter, såsom fullständigt namn, personnummer, postadress, telefonnummer, e-postadress samt IP-nummer. Ändamålet med SoffaDirekt´s behandling av insamlade personuppgifter är att använda dem för:

  • A. Kunna fullfölja köp och leverans av lagd order hos SoffaDirekt.
  • B. Möjliggöra riktad marknadsföring per e-post, mail, sms och/eller andra kanaler baserat på dina tidigare köp eller användarbeteende hos SoffaDirekt.

Vår betalningspartner Qliro kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning av din order, oavsett betalmedel. Qliro är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt Qliro´s allmänna villkor.

För att kunna fullfölja leverans, säljsupport och eventuell leverantörsbeställning så kommer SoffaDirekt att dela med sig av nödvändiga personuppgifter till våra samarbetspartners för att kunna fullfölja köpet. Inga personuppgifter kommer att säljas vidare till tredje part och lagras internt med begränsad funktionalitet för tillgång.

Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt, därefter raderas samtliga personuppgifter. Om dina personuppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de uppdateras eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om SoffaDirekt inte fullföljt sitt åtagande i behandlingen av personuppgifter enligt lagen. Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära ett registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till: SoffaDirekt Scandinavia AB, Malmgatan 5N 15A, 602 23 Norrköping, Sverige

SoffaDirekt arbetar enligt svensk och europeisk lagstiftning, varpå vi följer alla GDPR-direktiv med säkrad plattform, begränsad åtkomst till personuppgifter och möjliggörandet för dig som kund att uteslutas ur vår kunddatabas.

Mer information om GDPR hittar du här

Ångerrätt & returhantering

Du som kund har alltid 14 dagars ångerrätt, från den dag du tog emot din order. Har du ångrat ditt köp behöver du kontakta vår kundservice, via mail.

Vid en retur betalar du själv returfrakten, samt emballerar produkten. Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera produkten, men var försiktig så du kan försluta originalförpackningen igen. Går förpackningen sönder behöver du införskaffa nytt likvärdigt emballage. Får du din leverans på lastpall ber vi dig som kund att behålla pallen. Denna pall är nödvändig för att en retur ska kunna genomföras. Ska ordern behållas kan pallen kasseras.

När din retur inkommit till SoffaDirekt, kontrolleras den. Vid onormalt slitage eller skador debiteras du som kund.

Ångrar du ditt köp, när vi plockat din order, kan du inte avbryta köpet utan att det tillkommer en administrativ avgift.

Öppet köp
Utöver den lagstadgade ångerrätten, enligt distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59), har du rätt att returnera din vara i 365 dagar. För att uppfylla kraven för öppet köp skall förpackningen vara obruten. Som kund behöver du styrka detta genom att skicka bilder till oss.

Som kund väljer du själv hur order ska returneras:
1) Egen bokning via transportör
2) Returnera själv till vårt lager
3) Bokning via SoffaDirekt

Meddela oss vilket retursätt du önskar använda. 

1) Egen bokning via transportör
Som kund ansvarar du för att hantera, boka och betala returfrakt hos valfri transportör. Du måste meddela oss vilken transportör du bokat med och returens sändningsnummer.

Returfrakten kan bli dyrare då fraktkostnaden till dig är generöst subventionerad.
Skulle en transportskada inträffa debiterar vi dig alla eventuella skador. Ersättning för de skador som inträffat kan du i din tur begära från transportören.

SoffaDirekt hämtar inte ut returer hos ombud/terminal.

2) Returnera själv till vårt lager
Du som kund kommer till vårt lager och lämnar din retur. Returadress är Malmgatan 5, Norrköping.
Vår lagerpersonal är på plats helgfria vardagar 10-11 12-15.

Du betalar själv eventuell fordonshyra samt bränsle.

3) Bokning via SoffaDirekt
SoffaDirekt bokar din retur via våra externa transportörer.
Returfraktkostnaden är densamma som fraktkostnaden till dig. Väljer du att endast returnera enstaka produkt av din order kan fraktkostnaden bli något lägre. Vid bokning via SoffaDirekt tillkommer en administrativ avgift, 195kr.

Så snart returen är bokad får du en bekräftelse via mail med information om hur returen går till.

Retur från terminal
Om du ångrat ditt köp, men ordern lämnat vårt lager kan vi utföra en retur från terminal.
Som kund debiteras du för frakten från oss, returfrakten, plus administrativ kostnad 195 kr.

Avgifter som tillkommer vid en retur oavsett retursätt:

Om returnerad order är förpackad i annan förpackning än originalförpackningen tillkommer en kostnad för omemballering på 895 kr. Denna kostnad gäller endast större försändelser och inte textilier, belysning samt liknande produkter.
Nyttjad frakt och eventuella kostnader till Qliro återbetalas ej.

Undantaget från ovanstående är hygienprodukter - såsom sängar, madrasser och sängtextilier såvida förpackningen är bruten. Dessa artiklar anses förbrukade och går ej att returnera.

Återbetalning/kreditering av din faktura sker inom 14 dagar från det att vi mottagit, besiktigat och godkänt din retur.

I de fall en order inte hämtas ut eller tas emot debiterar vi dig en returkostnad. Lägsta möjliga belopp för outhämtade paket är 195 kr. Detta är för att täcka transportkostnader och minimera vårt klimatavtryck med onödiga frakter.

Om du anser att din vara är felaktig, undermålig eller skadad så har du enligt konsumentköplagen (SFS 1990:932) rätt att reklamera produkten. Reklamationsrätten gäller i tre år, där första året gäller som ett garantiår, varpå SoffaDirekt står som bevisbärare. De nästkommande två åren inträder reklamationsrätten, där du som kund måste kunna styrka att felet är ursprungligt och relaterat till ett fabrikationsfel. Observera att felet måste anmälas inom skälig tid. Reklamationsrätten gäller enbart varor köpt av privatpersoner som använts till privat bruk.

För synliga transportskador måste transportören meddelas direkt vid mottagandet med ett tillägg på följesedeln. Övriga transportskador måste anmälas inom 24 timmar till SoffaDirekt via mail. Om inte detta följs godkänner transportören inte reklamationen, varpå ersättning kommer att utebli. Fotografera leveransen, med skadan synlig, för att underlätta samt påskynda processen. Som kund bär du ansvaret för att syna godset noggrant och påtala eventuella fel, skador eller avvikelser innan du signerar några dokument. Detta är viktigt för din säkerhet så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt i de fall en eventuell transportskada upptäcks.

Reklamationer som kan klassificeras som normalt slitage kommer ej att godkännas. Detta avser även torrsprickor som inte påverkar möbelns utseende, hållbarhet eller funktionalitet - liksom solblekning och noppor som uppkommit till följd av andra textilier eller för mycket direktljus.

Vi gör alltid allt i vår makt för att våra kunder ska få en så bra köpupplevelse som möjligt. Men i vissa fall så inträffar leveransförseningar och skador som vi inte kan rå för eller påverka. I de fall en leveransförsening uppkommer utgår en kompensation till kunden enligt följande:

7-14 dagar: 2,5% av produktvärdet.
15-21 dagar:           5% av produktvärdet.
22 dagar eller mer: 7,5% av produktvärdet.

Observera att endast den leveransförsenade produkten kompenseras och ej eventuellt övriga artiklar på ordern. Om en leveransförsening meddelas god tid i förväg och accepteras av kunden så utgår ingen kompensation. Kompensation för försening erhålls i form av ett presentkort, baserat på den leveransförsenade produktens värde exklusive moms samt frakt- och hanteringskostnader. Presentkortet erhåller du förutsatt att du behåller din order.

Om en produkt skulle levereras skadad eller defekt så ersätter vi i första hand den berörda sektionen eller komponenten.

Vid krav på ersättning för leveransförsening ombeds du maila vår kundservice, när du mottagit din order. Var snäll bifoga din orderbekräftelse. Presentkortet erhåller du förutsatt att du behåller din order.

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig SoffaDirekt rätten att häva köpeavtalet. Om en vara utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är SoffaDirekt inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. Vi gör alltid vårt yttersta för att presentera varorna så verklighetstroget och korrekt som möjligt på sajten, men vi kan inte garantera att din skärm återger färg och storlek korrekt. Produktfakta och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar, lagerhållning, eventuell oriktigt angivna specifikationer osv. Bilder bör ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och/eller beskaffenhet.

Priser Allmänt

De priser som anges på www.soffadirekt.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Särskilda avgifter tillkommer för fakturaupplägg, beställningar som beställs med tilläggstjänster samt för outlösta paket.

Alla våra priser är i SEK inklusive moms 25 %. 

Vi är väldigt måna om att värna om både vår natur och människors arbetsförhållanden. Därför gör vi kontinuerliga besök i våra fabriker, utför kvalitetskontroller, kontrollerar arbetsförhållanden och ser till att samtliga lagar och regler följs. Vi undviker i största möjliga mån att använda oss av potentiellt miljöfarliga ämnen, där alla textilier och möbeltyger uppfyller alla krav på miljöcertifieringar.

Våra transporter samordnas alltid så att vi alltid kör med fulla lastbilar eller containrar. 

För att förbättra din shoppingupplevelse använder vi oss av så kallade cookies. Dessa lagras lokalt i din webbläsare för att anpassa innehållet på webbplatsen.

Alla våra produkter säljs med ett års garanti och tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen och i enighet med deras riktlinjer. Tänk på att garanti och reklamationsrätt är två skilda saker. För en godkänd reklamation behöver du som kund visa att felet var ursprungligt och/eller relaterat till ett fabrikationsfel för att en reklamation skall godkännas.

SoffaDirekt säljer alla produkter med ett års garanti samt tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige. Garantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns på produkten vid leverans. Fabrikationsfel ska konstateras och godkännas av SoffaDirekt. Vid en godkänd reklamation hjälper vi dig enligt följande ordning

  1. I första hand avhjälpa felet
  2. I andra hand ersätta dig med en ersättningsvara
  3. I tredje hand ge dig en skälig ersättning genom prisavdrag

För att en reklamation ska godkännas krävs att felet är ursprungligt och att du som kund kan påvisa detta. Felet ska vara av så pass allvarlig karaktär att det påverkar produktens egenskaper och livslängd. Garantin omfattar inte handhavandefel eller skador som uppkommit i samband med vårdslöst bruk. Garantin omfattar inte fel som uppstår vid egen förändring av produktens funktion, såsom ombyggnation och/eller felaktig montering. Naturliga färgskiftningar i trä, liksom torrsprickor som ej påverkar möbelns funktion och stabilitet kan inte reklameras. Noppor och färgförändringar som orsakats av andra textilier är ej godkända reklamationer. Alla produkter ska tvättas enligt medföljande anvisningar, alternativt den information som framgår på hemsidan.

Om anvisningar saknas måste produkterna lämnas in till kemtvätt. Är du osäker, kontakta vår kundserviceavdelning innan du tvättar en produkt. I de fall en produkt tvättats utanför ramen av instruktionerna så kan reklamationer inte godkännas. Reklamationsrätten gäller de fall där produkten brukats inom ramen för normalt slitage och en skada som uppstått kan hänföras till någon form av fabrikationsfel. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis och kan krävas som intyg för köpet. Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsärenden. Vid eventuell upptäckt av giltig reklamation skall det genast anmälas till SoffaDirekt via mail: kundservice@soffadirekt.se. Ange alltid namn, ordernummer och typ av skada. För att vi ska kunna hantera ditt ärende krävs alltid tydligt bildmaterial från dig som kund så att vi kan bedöma skadans omfattning, placering och typ av åtgärd. Observera att för transportskador gäller andra regler.

TÄVLINGSREGLER

När du deltar i tävlingen accepterar du följande tävlingsvillkor:

▪ Genom att delta i tävling prenumererar du även på vårt nyhetsbrev.
▪ Det är gratis att delta i tävlingen och den är inte köpbetingad.
▪ Tävlingen är öppen för alla personer som är bosatta i Sverige.
▪ Det är inte möjligt att få vinstpengarna utbetalt i kontanter eller på kort. Presentkortet gäller endast på SoffaDirekts hemsida.
▪ Personer som är anställda hos SoffaDirekt och/eller har en direkt anknytning till företaget, får inte delta.
▪ SoffaDirekt kan komma att publicera de vinnande bidragen på Facebook och Instagram.
▪ SoffaDirekt kan inte stå till svars för fel på internet eller eventuella tekniska fel i tävlingen, som kan leda till att inskickade tävlingsbidrag inte tas emot.
▪ SoffaDirekt har inte heller ansvar för eventuella tryck- eller skrivfel.
▪ Vinnaren utses av personal på SoffaDirekt. Beslutet kan inte överklagas.
▪ Om vinnaren inte svarar på mejlet från SoffaDirekt inom tre dagar, äger SoffaDirekt rätt att utse en ny vinnare.
▪ Deltagarna godkänner att SoffaDirekt, utan förvarning har rätt att ändra tävlingsvillkoren, om det anses nödvändigt.
▪ Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Logga in