• Frakt fr. 0 kr
  • Öppet köp 365 dagar

Logga in

Köpvillkor

Hos SoffaDirekt är vi väldigt måna om våra kunder och att köpupplevelsen motsvarar dina förväntningar. Läs igenom våra köpvillkor nedan för att ta del av viktig information.

Köp som överstiger ett ordervärde på 500 kr eller mer, exklusive eventuella fraktkostnader, skickas kostnadsfritt till din närmsta Bring-terminal. För köp under 500 kr tillkommer en fraktkostnad på 49 kr. Önskar du hemleverans med Bring erbjuder vi detta i hela Sverige för en mindre kostnad om 195 kr till 395 kr, beroende på produkt. Undantaget är mindre öar och dylika platser, dit Bring inte kan leverera.

Alla lagervaror skickas omgående, vilket innebär en normal leveranstid inom 2-7 dagar arbetsdagar beroende på postort. Större försändelser, såsom soffor, sängar och monterade möbler levereras på EU-pall. Mindre försändelser skickas till närmsta paketombud för avhämtning. Alla större sändningar SMS-aviseras i förhand, där möjlighet att ändra leveransdag och i vissa fall tidsintervall finns. Observera att möbelleveranser alltid sker vardagar mellan kl. 08:00-16:00, med lokala avvikelser. Tidsspannet är normalt mellan 2-4 timmar. Inbärning, montering eller avemballering ingår ej i ordinarie transporter. I vissa fall kan vi inte ombesörja leverans, detta gäller ytterst få adresser, såsom öar och liknande.

Produkter som är tillfälligt slutsålda levereras enligt utsatt leveranstid. Aktuell lagerstatus och leveranstid syns alltid på produktnivå. Observera att om en eller flera av produkterna på din order har leveranstid så inväntas samtliga artiklar på ordern innan sändningen skickas. I de flesta fall så samlevererar vi alltid våra produkter för att minimera miljöpåverkan och underlätta för dig som kund vid mottagandet. I vissa undantagsfall skickas dock delar av vårt produktutbud direkt från leverantörens lager, varpå delad leverans kan ske. I den mån det går så försöker vi alltid att samordna leveransen, men vi kan aldrig garantera att alla produkter levereras vid ett och samma tillfälle.

Så snart din order är registrerad kommer du att motta en orderbekräftelse via mail. Vänligen, läs igenom orderbekräftelsen noggrant och kontrollera så att leveransadressen och att all övrig information stämmer överens med dina önskemål. Om du önskar att ändra leveransen till en annan adress än det som står i orderbekräftelsen så tillkommer en kostnad. Avgiften uppgår till 250 kr inom samma ort (terminalområde) och 695 kr om du önskar leverans till en annan ort (annat terminalområde).

Beroende på postort kan du välja om du önskar kvällsleverans eller hjälp med inbärning. Leveranstillägg är endast tillgängligt på vissa orter och du får upp alla aktuella leveransmetoder i kassan för just ditt postnummer.

SoffaDirekt samarbetar med Qliro för att hantera transaktioner. Detta ger både dig som kund och oss som företag en trygghet. Qliro har flera olika betalningsalternativ, där du bl.a. kan välja bland faktura, delbetalning, kortbetalning, banköverföring och köp nu, betala senare. För att ta del av villkoren hänvisar vi till Qliro´s villkor för faktura som du hittar här samt Qliro´s villkor för delbetalning som du hittar här.

De allmänna köpvillkoren är tillämpliga på samtliga köpeavtal som du som konsument sluter med SoffaDirekt Scandinavia AB (556827-4897), nedan kallat ”SoffaDirekt”. För att tillvarata dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i konsumentköplagen (SFS 1990:932), distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp på www.soffadirekt.se samt underliggande domäner.

I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår databas för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig part är SoffaDirekt Scandinavia AB (556827-4897).

SoffaDirekt´s kundregisterbank innehåller personliga uppgifter, såsom fullständigt namn, personnummer, postadress, telefonnummer, e-postadress samt IP-nummer. Ändamålet med SoffaDirekt´s behandling av insamlade personuppgifter är att använda dem för:

  • A. Kunna fullfölja köp och leverans av lagd order hos SoffaDirekt.
  • B. Möjliggöra riktad marknadsföring per e-post, mail, sms och/eller andra kanaler baserat på dina tidigare köp eller användarbeteende hos SoffaDirekt.

Vår betalningspartner Qliro kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning av din order, oavsett betalmedel. Qliro är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt Qliro´s allmänna villkor.

För att kunna fullfölja leverans, säljsupport och eventuell leverantörsbeställning så kommer SoffaDirekt att dela med sig av nödvändiga personuppgifter till våra samarbetspartners för att kunna fullfölja köpet. Inga personuppgifter kommer att säljas vidare till tredje part och lagras internt med begränsad funktionalitet för tillgång.

Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt, därefter raderas samtliga personuppgifter. Om dina personuppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de uppdateras eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om SoffaDirekt inte fullföljt sitt åtagande i behandlingen av personuppgifter enligt lagen. Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära ett registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till: SoffaDirekt Scandinavia AB
Malmgatan 5N 15A 
602 23 Norrköping
Sverige

SoffaDirekt arbetar enligt svensk och europeisk lagstiftning, varpå vi följer alla GDPR-direktiv med säkrad plattform, begränsad åtkomst till personuppgifter och möjliggörandet för dig som kund att uteslutas ur vår kunddatabas.

Mer information om GDPR hittar du här

SoffaDirekt tillämpar 14 dagars ångerrätt på samtliga beställningar från den dag att godset mottogs. Fraktkostnad tillkommer och är en rörlig kostnad om 10% av varans köpebelopp. Lägsta möjliga returkostnad är 49 kr. Om förpackningen är bruten tillkommer en kostnad för omemballering och hantering på 895 kr. Denna kostnad gäller endast större försändelser och ej textilier, belysning samt liknande produkter.

Utöver den lagstadgade ångerrätten, enligt distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59), har du rätt att returnera din vara i 365 dagar mot en rörlig fraktkostnad om 10% av varans köpebelopp. Lägsta möjliga returkostnad är 49 kr. För att uppfylla kraven för öppet köp så skall produkten vara obruten och returneras i originalförpackning och i samma antal kolli som vid ankomst. Observera att du som kund ansvarar för följande vid en retur:

  • A. Returen registreras och anmäls enligt våra köpvillkor genom att fylla i blanketten på denna länk.
  • B. Du som kund ansvarar för returtransporten och eventuella skador som kan uppkomma.
  • C. Större försändelser hämtas alltid dagtid emballerade via markplan där du som kund ansvarar för tillgängligheten.

Undantaget från ovanstående är hygienprodukter - såsom sängar, madrasser och sängtextilier såvida förpackningen är bruten. Dessa artiklar anses förbrukade och går ej att returnera. Beroende på vald betalningsmetod så utbetalas beloppet snarast möjligt, men senast inom 14 dagar från mottagen retur.

Om du har ångrat ditt köp och önskar att makulera ordern så ber vi dig att omgående kontakta vår kundtjänst för att meddela detta. I de fall en order har blivit skickad tillkommer en avgift för ej uthämtad försändelse.

För att anmäla en retur till SoffaDirekt skall du göra enligt följande:

  • 1. Se till att du har allt emballage tillgängligt inklusive eventuell lastpall.
  • 2. Emballera och fotografera förpackningen och skicka bild, samt detta dokument, tillsammans med ordernummer och returorsak till reklamation@soffadirekt.se.
  • 3. Invänta ett godkännande från vår returavdelning och upphämtningsinstruktioner från transportör.

I de fall kriterierna ovan inte uppfylls har SoffaDirekt möjlighet att neka en retur, såvida eventuella felaktigheter ej åtgärdas. Fraktkostnader och tilläggstjänster anses vara en förbrukad engångstjänst och återbetalas inte och kan ej nyttjas på nytt.

Om du anser att din vara är felaktig, undermålig eller skadad så har du enligt konsumentköplagen (SFS 1990:932) rätt att reklamera produkten. Reklamationsrätten gäller i tre år, där första året gäller som ett garantiår, varpå SoffaDirekt står som bevisbärare. De nästkommande två åren inträder reklamationsrätten, där du som kund måste kunna styrka att felet är ursprungligt och relaterat till ett fabrikationsfel. Observera att felet måste anmälas inom skälig tid.

För synliga transportskador måste transportören meddelas direkt vid mottagandet med ett tillägg på följsedeln. Övriga transportskador måste anmälas omgående inom 24 timmar till SoffaDirekt via mail eller telefon. Annars kommer inte transportören att godkänna reklamationen, varpå ersättning kommer att utebli. Dokumentera med fördel skadan för att underlätta samt påskynda processen. Som kund bär du ansvaret för att syna godset noggrant och påtala eventuella fel, skador eller avvikelser innan du signerar några dokument. Detta är viktigt för din säkerhet så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt i de fall en eventuell transportskada upptäcks.

Reklamationer som kan klassificeras som normalt slitage kommer ej att godkännas. Detta avser även torrsprickor som inte påverkar möbelns utseende, hållbarhet eller funktionalitet - liksom solblekning och noppor som uppkommit till följd av andra textilier eller för mycket direktljus.

I de fall en försändelse ej hämtas ut eller tas emot av fraktbolag debiteras en rörlig fraktkostnad om 10% av varans köpebelopp. Lägsta möjliga belopp för outhämtade paket är 195 kr. Detta är för att täcka transportkostnader och minimera vårt klimatavtryck med onödiga frakter.

Vi gör alltid allt i vår makt för att våra kunder ska få en så bra köpupplevelse som möjligt. Men i vissa fall så inträffar leveransförseningar och skador som vi inte kan rå för eller påverka. I de fall en leveransförsening uppkommer utgår en kompensation till kunden enligt följande:

7-14 dagar: 2,5% av produktvärdet.
15-21 dagar:           5% av produktvärdet.
22 dagar eller mer: 7,5% av produktvärdet.

Observera att endast den leveransförsenade produkten kompenseras och ej eventuellt övriga artiklar på ordern. Om en leveransförsening meddelas god tid i förväg och accepteras av kunden så utgår ingen kompensation. Kompensation för försening erhålls i form av ett presentkort, baserat på den leveransförsenade produktens värde exklusive moms samt frakt- och hanteringskostnader

Om en produkt skulle levereras skadad eller defekt så ersätter vi i första hand den berörda sektionen eller komponenten.

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig SoffaDirekt rätten att häva köpeavtalet. Om en vara utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är SoffaDirekt inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. Vi gör alltid vårt yttersta för att presentera varorna så verklighetstroget och korrekt som möjligt på sajten, men vi kan inte garantera att din skärm återger färg och storlek korrekt. Produktfakta och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar, lagerhållning, eventuell oriktigt angivna specifikationer osv. Bilder bör ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och/eller beskaffenhet.

Alla våra priser är i SEK inklusive moms 25 %. SoffaDirekt tillämpar ”force majeure”, vilket innebär att i händelse av krig, naturkatastrofer eller andra oförutsedda situationer utanför vår kontroll, så bär vi inget ansvar för eventuella följder.

Vi är väldigt måna om att värna om både vår natur och människors arbetsförhållanden. Därför gör vi kontinuerliga besök i våra fabriker, utför kvalitetskontroller, kontrollerar arbetsförhållanden och ser till att samtliga lagar och regler följs. Vi undviker i största möjliga mån att använda oss av potentiellt miljöfarliga ämnen, där alla textilier och möbeltyger uppfyller alla krav på miljöcertifieringar.

Våra transporter samordnas alltid så att vi alltid kör med fulla lastbilar eller containrar. Utöver detta betalar vi klimat- och bränsletillägg för att kompensera för vår miljöpåverkan.

För att förbättra din shoppingupplevelse använder vi oss av så kallade cookies. Dessa lagras lokalt i din webbläsare för att anpassa innehållet på webbplatsen.

Alla våra produkter säljs med ett års garanti och tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen och i enighet med deras riktlinjer. Tänk på att garanti och reklamationsrätt är två skilda saker, där du som kund har ett ansvar att felet var ursprungligt och/eller relaterat till ett fabrikationsfel för att en reklamation skall godkännas under reklamationsperioden.

TÄVLINGSREGLER

När du deltar i tävlingen accepterar du följande tävlingsvillkor:

▪ Det är gratis att delta i tävlingen och den är inte köpbetingad.
▪ Tävlingen är öppen för alla personer som är bosatta i Sverige.
▪ Det är inte möjligt att få vinstpengarna utbetalt i kontanter eller på kort. Presentkortet gäller endast på SoffaDirekts hemsida.
▪ Personer som är anställda hos SoffaDirekt och/eller har en direkt anknytning till företaget, får inte delta.
▪ SoffaDirekt kan komma att publicera de vinnande bidragen på Facebook och Instagram.
▪ SoffaDirekt kan inte stå till svars för fel på internet eller eventuella tekniska fel i tävlingen, som kan leda till att inskickade tävlingsbidrag inte tas emot.
▪ SoffaDirekt har inte heller ansvar för eventuella tryck- eller skrivfel.
▪ Vinnaren utses av personal på SoffaDirekt. Beslutet kan inte överklagas.
▪ Vinnaren kontaktas via registrerad mejl.
▪ Om vinnaren inte svarar på mejlet från SoffaDirekt inom tre dagar, äger SoffaDirekt rätt att utse en ny vinnare.
▪ Deltagarna godkänner att SoffaDirekt, utan förvarning har rätt att ändra tävlingsvillkoren, om det anses nödvändigt.
▪ Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Hittar du inte vad du letar efter, sök här