Kundservice SoffaDirekt

Vanliga frågor


När får jag min vara?

Den aktuella leveranstiden står alltid under köpknappen på produktnivå. När du lagt en order får du ett preliminärt leveransdatum i orderbekräftelsen. När din leverans hämtas av transportören får du ett mail från oss med sändningsnummer, det kan du använda för att söka och se var din leverans befinner sig. Transportören kontaktar dig för bokning av dag och tidsintervall. 

Observera att din order skickas så snart alla varor finns hos oss. Skulle fabriken leverera tidigare än planerat till oss skickas din order direkt, så länge inget önskemål om tidigast leverans finns i din order.

Just nu upplever vi längre leveranstider på vissa artiklar. Det beräknade leveranstintervallet på artikeln är en uppskattad leveranstid och kan komma att ändras vid ny information från leverantörer och fraktpartners.

Hur går en leverans till?

För oss är det viktigt att kunna erbjuda våra kunder en bra och smidig leverans. Vi kan erbjuda tilläggstjänster i form av kvällsleverans eller inbärning på de flesta postnummer. Vi skickar våra produkter i förstahand med Bring, PostNord eller Sun-Com. Det innebär att oavsett var i Sverige du bor så kan vi leverera lagervaror till dig inom bara några få dagar.

Vid köp av större möbler utförs möbelleveransen i följande fyra steg:

  • Ordern plockas och transport bokas.
  • Vid betald hemleverans blir du sms-aviserad av transportör.
  • Leverans utförs till portdörr/tomtgräns, beroende på ditt val.
  • Du bär in och monterar produkten.

Vid köp av mindre försändelser, såsom mattor, kuddar och liknande levereras dessa till närmsta ombud. Därefter får du sms- eller telefonavisering om att paketet anlänt.

Hur lång tid tar det innan ärendet är löst?

Självklart är vi måna om att din produkt ska uppfylla dina förväntningar, men ibland kan saker tyvärr gå fel. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt vid reklamationer, transportskador och returer behöver vi ett skriftligt underlag från dig. Inkom med ordernummer och beskrivning av ärendet, bifoga gärna bilder som tydligt visar problematiken. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt. Tack för din hjälp! Skicka till reklamation@soffadirekt.se

Hur reklamerar jag min vara?

Var snäll inkom med ett mail som beskriver problemet med in vara, bifoga gärna bilder som tydligt visar problematiken. Vi handlägger alla ärenden så fort vi kan. Har du en pågående reklamation kan svarstiden variera beroende på vad som inträffat. Vårt mål är alltid att svara så fort som möjligt. Kontakta oss, via mail, om något känns oklart.

Kan jag få en senare leverans?

Lagret kan hålla lagerhålla din order en månad extra. Du är välkommen att skriva in ditt önskemål i rutan information/kundtjänst när du lägger din order. Dubbelkolla att den informationen du angivit står i orderbekräftelsen. Observera att vi aldrig kan garantera leverans en specifik dag.

Jag behöver ändra adress

Ska du kanske flytta eller vill du kanske ha soffan till sommarstugan? Då är det smidigast om du själv ändrar adress, direkt när du lägger din order, du ändrar leveransadressen genom att klicka på ”Ändra” och sedan "Ny leveransadress". Har du redan lagt en order och vill ändra adress behöver maila vår kundtjänst för vidare information och handläggning. För din säkerhet måste adressändringen ske skriftligt.

Var är min orderbekräftelse?

En orderbekräftelse skickas direkt, per automatik, till den mailadress du uppgav vid beställning. Saknar du din orderbekräftelse vänligen kolla din skräppost. Kan du inte hitta den där är du välkommen att kontakta vår kundtjänst, kundtjanst@soffadirekt.se

Divan höger eller vänster?

Vi tänker alltid att man står framför soffan och tittar på den. Har du divanen på vänster sida när du står framför soffan är soffan vänsterställd. Så som soffan ser ut på först produktbilden så ser den ut när du monterat den.

U-soffa

Den längst utstickande delen på en u-soffa är det öppna avslutet. Om du beställer en u-soffa vänster, betyder det att det öppna avslutet (den längsta delen) är placerad på vänster sida när du står framför soffan och tittar på den. Så som soffan ser ut på först produktbilden så ser den ut när du monterat den.

Har ni någon butik?

Att den fysiska butiken har spelat ut sin roll idag är kanske att ta i men istället för kostsamma fysiska butiker vill vi hellre möjliggöra låga, bra priser till er som kunder via vår e-handel. De pengar vi sparar lägger vi bland annat på kvalitetsutveckling på flera plan och vi fokuserar mycket på gröna snabba leveranser till er kunder.

Visste du att snittkunden åker 5 gånger till en butik innan man gör ett köp? Detta bidrar till negativa effekter på vår planet vilket vi inte vill vara en del av. Vårt mål i allt vi gör är att bidra till en hållbar konsumtion.

Tillsammans med dig så gör vi ett bättre val för miljön, till ett smartare och lägre pris, en vinst för vår framtid helt enkelt. Därför har vi idag inte några fysiska butiker.

OUTLET

Vi har en outlet i Norrköping, Second chance, där vissa delar av vårt sortiment finns till rabatterade priser. Det är fotoexemplar, returer och vissa reklamationer med mindre skador och ev. skönhetsfel.

Läs mer om Möbeloutlet Norrköping

Hur gör jag om min vara är fraktskadad?

För synliga transportskador måste transportören meddelas direkt vid mottagandet med ett tillägg på följsedeln. Övriga transportskador måste anmälas omgående inom 24 timmar till SoffaDirekt via mejl. Dokumentera med fördel skadan för att underlätta samt påskynda processen. Som kund bär du ansvaret för att syna godset noggrant och påtala eventuella fel, skador eller avvikelser innan du signerar några dokument. Detta är viktigt för din säkerhet så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt i de fall en eventuell transportskada upptäcks.

Betalning

Qliro är vår betalningspartner. Detta ger både dig som kund och oss som företag trygghet. Qliro har flera olika betalningsalternativ, där du bl.a. kan välja kortbetalning, banköverföring, faktura, delbetalning och "köp nu, betala senare". För att ta del av villkoren hänvisar vi till Qliro´s villkor för faktura som du hittar här samt Qliro´s villkor för delbetalning som du hittar här.

Vid fakturaköp mailas fakturan till dig i samband med att din order lämnat vårt lager.

Retur & återbetalning

SoffaDirekt tillämpar 14 dagars ångerrätt på samtliga beställningar, från den dag godset togs emot. Fraktkostnad tillkommer och är den faktiska kostnaden vår transportör debiterar oss. Lägsta möjliga returkostnad är 49 kr. Är förpackningen bruten tillkommer en kostnad för omemballering och hantering på 895 kr. Denna kostnad gäller endast större försändelser och ej textilier, belysning samt liknande produkter.

Du har även rätt till "öppet köp". Du har då rätt att returnera din vara i 365 dagar mot den faktiska kostnaden vår transportör debiterar oss. Lägsta möjliga returkostnad är 49 kr. För att uppfylla kraven för öppet köp skall produkten vara obruten och returneras i originalförpackning och i samma antal kolli som vid ankomst.

Vid en retur sker återbetalning inom 14 dagar från det att vi mottagit, besiktigat och godkänt din retur.

Kontakta oss

Vi finns här för dig!

Har du några funderingar eller produktfrågor är du varmt välkommen att kontakta vår professionella kundtjänst. Vi finns här för våra kunder och hjälper mer än gärna till om du undrar över något. Ingen fråga är för liten eller för stor. För snabbast svar, maila oss på kundtjanst@soffadirekt.se.

Vänligen se nedan hur vi hanterar olika ärenden.

Adressändring

För din säkerhet kan vi tyvärr inte ta emot en adressändring över telefon. Vi ber dig därför att maila till oss. Du är välkommen att inkomma med din förfrågan till kundtjanst@soffadirekt.se för vidare instruktioner.

Orderbekräftelse

Orderbekräftelsen skickas direkt per automatik till den mailadress du uppgav vid beställning. Vänligen kolla din skräppost om du inte hittar den. Återkom gärna om det mot förmodan inte löser sig.

Leveransfrågor

          För frågor gällande leveransdatum är du välkommen att maila till oss. Det kan vara svårt att svara på leveransfrågor över telefon då flera avdelningar samarbetar för att få fram aktuell information. Har du en pågående leverans och önskar komma i kontakt med våra transportörer når du Bring på 08- 120 245 24 samt PostNord på 0771 333 310.
    Just nu upplever vi längre leveranstider på vissa artiklar. Det beräknade leveranstintervallet på artikeln är en uppskattad leveranstid och kan komma att ändras vid ny information från leverantörer och fraktpartners.

    Reklamation

    Självklart är vi måna om att din produkt ska uppfylla dina förväntningar, men ibland kan saker tyvärr gå fel.

    För att kunna hjälpa dig på bästa sätt vid reklamationer, transportskador och returer behöver vi ett skriftligt underlag från dig. Inkom med ordernummer och beskrivning av ärendet, bifoga gärna bilder som tydligt visar problematiken. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt. Tack för din hjälp! Skicka till reklamation@soffadirekt.se

    Har du en pågående reklamation kan svarstiden variera beroende på vad som inträffat. Vi återkopplar alltid så snart vi kan.

    Faktura samt betalningsfrågor

    Qliro är vår betalningspartner och de är ansvariga för alla våra betalningar. Du är välkommen att kontakta Qliro på kundservice@qliro.com eller 0200-430030 Återkom gärna om vi kan vara behjälpliga.

    Produktinformation

    Vi hjälper dig gärna med att hitta rätt möbel för just dig. Hör av dig via mail eller telefon så hjälper vi dig. Följ din känsla!

    Telefonkontakt

    Snabbast respons får du i dagsläget via mail. Om du önskar telefonkontakt når du vår kundtjänst mellan kl 10-16 helgfria vardagar på 011-470 76 76. 

    Logga in