Leverans och frakt

Det är viktigt för oss att erbjuda dig som kund en bra och smidig leverans.
Vi använder oss därför av flera av de största transportörerna, bland annat PostNord, Bring och DSV. Vårt logistiksystem väljer transportör utifrån vad du beställt och var du bor.

Beställer du större varor erbjuder vi alltid hemleverans. Det går också att lägga till tjänster så som kvällsleverans eller inbärning. Våra olika fraktalternativ och kostnader ser du alltid när du skrivit in aktuellt postnummer i kassan. Undantaget är mindre öar och dylika platser, dit transportör inte kan leverera.

Har du mindre artiklar i din order skickas de alltid till närmsta ombud så att du själv kan hämta ut ditt paket.

Har du en pågående leverans och frågor om den är du välkommen att kontakta våra transportörer:

PostNord
Bring
DSV

Vanliga frågor:

När kommer min order?

Aktuell, planerad, leveranstid står alltid under köpknappen på produktnivå. När du lagt en order får du ett preliminärt leveransdatum i orderbekräftelsen. Så snart din order hämtas av vår transportör får du ett mail med sändningsnummer, använd sändningsnumret för att följa din leverans. Transportören kontaktar dig för bokning av dag och tidsintervall.

Observera att din order skickas så snart alla varor finns hos oss. Skulle fabriken leverera till oss tidigare än planerat skickas din order direkt, så länge inget önskemål om leverans finns i din order.

Alla lagervaror skickas omgående, vilket innebär en normal leveranstid inom 2–7 arbetsdagar beroende på postort.

Produkter med längre leveranstid skickas från oss så snart de kommit in i vårt lager. Har artiklarna på din order olika leveranstid väntar vi in alla artiklar innan din order skickas.
Vi gör allt för att minimera miljöpåverkan och underlätta för dig som kund, det gör att vi i möjligaste mån samlevererar dina artiklar. Vissa av våra artiklar finns dock på olika lager eller hos vår leverantör vilket gör att din order kan delas upp i olika sändningar. Du får alltid avisering per sändning om detta skulle uppstå.

Hur levereras min order?
Mindre artiklar skickas alltid till närmsta paketombud för avhämtning. Transportören aviserar dig då det går att hämta paketet. Liggtiden är max 7 dagar från första avisering.
Större artiklar, såsom soffor, sängar och monterade möbler levereras på EU-pall. När det är dags för leverans aviseras du för bokning av dag och tidsintervall. Observera att möbelleveranser normalt sker vardagar mellan kl. 08:00-16:00, med lokala avvikelser. Inbärning, montering eller avemballering ingår inte i ordinarie transporter.

Kan jag få en senare leverans?

Vi hjälper dig gärna att styra din leverans något. Var snäll skriv in önskad leveransvecka i rutan information/kundtjänst när du lägger din order. Observera att vi aldrig kan garantera leverans en specifik dag.
Dubbelkolla att den informationen du angivit står i orderbekräftelsen. Saknas den? Var snäll kontakta vår kundtjänst snarast.

Jag behöver ändra min adress, hur gör jag då?

Ska du kanske flytta eller vill du ha soffan till sommarstugan?
Då är det smidigast om du själv ändrar adress, direkt när du lägger din order. Du ändrar leveransadressen genom att klicka på ”Ändra” uppe till höger i adressrutan.
Har du redan lagt en order och vill ändra adress behöver maila vår kundtjänst för vidare information och handläggning. För din säkerhet måste adressändringen ske skriftligt, vi kan tyvärr inte ta emot en adressändring över telefon.

Önskar du ändra leveransadress på en lagd order tillkommer en kostnad, från 149 kr.

Min order är sen, får jag någon kompensation?

Vi gör alltid allt i vår makt för att våra kunder ska få en så bra köpupplevelse som möjligt. I vissa fall inträffar leveransförseningar vi inte kan rå för eller påverka. I de fall en leveransförsening uppkommer utgår en kompensation till kunden enligt följande:

7-14 dagar:                                   2,5% av produktvärdet.

15-21 dagar:                                5% av produktvärdet.

22 dagar eller mer:                    7,5% av produktvärdet.

Observera att endast den leveransförsenade produkten kompenseras och ej eventuellt övriga artiklar på ordern. Meddelas en leveransförsening god tid i förväg och accepteras av kunden så utgår ingen kompensation. Kompensation för försening erhålls i form av ett presentkort, baserat på den leveransförsenade produktens värde exklusive moms samt frakt- och hanteringskostnader. Presentkortet erhåller du förutsatt att du behåller din order.

Hur gör jag om min vara är fraktskadad?

För synliga transportskador måste transportören meddelas direkt vid mottagandet, med ett tillägg på följesedeln. Som kund bär du ansvaret för att syna godset noggrant och påtala eventuella fel, skador eller avvikelser innan du signerar några dokument. Detta är viktigt så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt i de fall en eventuell transportskada upptäcks.

Alla transportskador måste anmälas omgående, inom 24 timmar, till SoffaDirekt via mail. Dokumentera med fördel skadan för att underlätta samt påskynda processen.

Inkom med mail med en kort beskrivning av skada samt bilder.





Logga in

Vårt lägsta pris 1-30 dagar innan prissänkning:

OBS. Priset är det lägsta pris som tillämpats för produkten 1-30 dagar innan den aktuella prissänkningen genomfördes. Undantaget är om gradvisa sänkningar gjorts, då visas det lägsta priset 1-30 dagar innan den första prissänkningen.