

Retur och återköp
Skulle du mot förmodan ångra ditt köp innan din order skickats från oss går det bra att kontakta vår kundtjänst för att kontrollera om den kan annulleras.
En order kan annulleras kostnadsfritt fram till att behandling påbörjats.
Ångrar du ditt köp då ordern lämnat vårt lager tillämpar SoffaDirekt 14 dagars ångerrätt. Önskar du utföra en retur kontaktar du vår kundtjänst, via mail, inom 14 dagar från mottagandet av din order.
Utöver den lagstadgade ångerrätten, enligt distans- & hemförsäljningslagen (SFS 2005:59), har du rätt att returnera din vara i 365 dagar. För att uppfylla kraven för öppet köp skall emballaget vara obrutet. Som kund behöver du styrka detta genom att skicka bilder till oss.
Du som kund kan själv välja hur du returnerar din order:
1) Egen bokning via transportör
2) Returnera själv till vårt lager
3) Bokning via SoffaDirekt
Meddela oss vilket retursätt du önskar använda.
Vid en retur måste möbeln alltid vara väl emballerad. Vårt emballage är framtaget så att det kan återanvändas. Tänk på att spara det, i annat fall måste du införskaffa nytt. Får du din leverans på lastpall ber vi dig som kund att behålla pallen. Denna pall är nödvändig för att en retur ska kunna genomföras. Ska ordern behållas kan pallen kasseras.
1) Egen bokning via transportör
Som kund ansvarar du för att hantera, boka och betala returfrakt hos valfri transportör. Du måste meddela oss vilken transportör du bokat med och returens sändningsnummer.
Returfrakten kan bli dyrare då fraktkostnaden till dig är subventionerad.
Skulle en transportskada inträffa debiterar vi dig alla eventuella skador. Ersättning för de skador som inträffat kan du i din tur begära från transportören.
SoffaDirekt hämtar inte ut returer hos ombud/terminal.
2) Returnera själv till vårt lager
Du som kund kommer till vårt lager och lämnar din retur. Returadress är Malmgatan 5, Norrköping.
Vår lagerpersonal finns på plats alla helgfria vardagar mellan 08:00-11:30 12:00-15:00.
SoffaDirekt kontrollerar din retur och avdrag för onormalt slitage, eller skador som uppstått debiteras dig. Du betalar själv eventuell fordonshyra samt bränsle.
Innan du packar och lastar din retur, var snäll fota den så att vi kan se att den inte är skadad. Maila in bilderna i samma mailtråd du anmält din retur.
3) Bokning via SoffaDirekt
SoffaDirekt bokar din retur via våra externa transportörer.
Så snart returen är bokad får du en bekräftelse via mail med information om hur returen går till, samt sändningsnummer.
Returavgiften blir den faktiska kostnaden, enligt vårt avtal med transportör, plus en administrativ kostnad på 195 kr.
Tänk på att returfrakten kan bli dyrare då fraktkostnaden till dig är subventionerad.
Retur från terminal/Ej mottagen leverans
Om du ångrat ditt köp, men ordern lämnat vårt lager kan vi utföra en retur från terminal.
Returavgiften blir den faktiska kostnaden, enligt vårt avtal med transportör, plus en administrativ kostnad på 195 kr.
Avgifter som tillkommer vid en retur oavsett retursätt:
Är förpackningen bruten tillkommer alltid en kostnad för omemballering och hantering på 895 kr. Denna kostnad gäller endast större försändelser och ej textilier, belysning samt liknande produkter.
Nyttjad frakt och eventuella kostnader till Qliro återbetalas ej.
Undantaget från ovanstående är hygienprodukter - såsom sängar, madrasser och sängtextilier såvida förpackningen är bruten. Dessa artiklar anses förbrukade och går ej att returnera.
Beroende på vald betalningsmetod återbetalas/krediteras du snarast möjligt, men senast inom 14 dagar från mottagen retur.
Vanliga frågor:
Kan jag avbryta mitt köp?
Har vi påbörjat hanteringen av din beställning kan du inte avbryta ditt köp. En beställning med leveranstid på 2–10 dagar hanteras omgående. Övriga beställningar hanteras efter 10 h från att du lagt din order. Är din beställning hanterad, enligt ovan, kan du inte avbryta köpet utan att det tillkommer en administrativ avgift.