Retur och återköp

Ångerrätt & returhantering

Du som kund har alltid 14 dagars ångerrätt, från den dag du tog emot din order. Har du ångrat ditt köp behöver du kontakta vår kundservice, via mail.

Vid en retur betalar du själv returfrakten, samt emballerar produkten. Du har rätt att öppna förpackningen för att kontrollera produkten, men var försiktig så du kan försluta originalförpackningen igen. Går förpackningen sönder behöver du införskaffa nytt likvärdigt emballage. Får du din leverans på lastpall ber vi dig som kund att behålla pallen. Denna pall är nödvändig för att en retur ska kunna genomföras. Ska ordern behållas kan pallen kasseras.

När din retur inkommit till SoffaDirekt, kontrolleras den. Vid onormalt slitage eller skador debiteras du som kund.

När vi har plockat din order kan du inte avbryta ditt köp utan att det tillkommer en administrativ avgift.


Öppet köp
Utöver den lagstadgade ångerrätten, enligt distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59), har du rätt att returnera din vara i 365 dagar. För att uppfylla kraven för öppet köp skall förpackningen vara obruten. Som kund behöver du styrka detta genom att skicka bilder till oss.


Som kund väljer du själv hur order ska returneras:
 Boka själv med valfri transportör
 Returnera själv till vårt lager
 Boka retur via SoffaDirekt

Meddela oss vilket retursätt du önskar använda. Vi hjälper gärna till med returbokningen.

1) Egen bokning via transportör
Som kund ansvarar du för att hantera, boka och betala returfrakt hos valfri transportör. Du måste meddela oss vilken transportör du bokat med och returens sändningsnummer.

Returfrakten kan bli dyrare då fraktkostnaden till dig är generöst subventionerad.
Skulle en transportskada inträffa debiterar vi dig alla eventuella skador. Ersättning för de skador som inträffat kan du i din tur begära från transportören.

SoffaDirekt hämtar inte ut returer hos ombud/terminal.

2) Returnera själv till vårt lager
Du som kund kommer till vårt lager och lämnar din retur. Returadress är Malmgatan 5, Norrköping.
Vår lagerpersonal är på plats helgfria vardagar 10-11 12-15.

Du betalar själv eventuell fordonshyra samt bränsle.

3) Bokning via SoffaDirekt
SoffaDirekt bokar din retur via våra externa transportörer.
Returfraktkostnaden är densamma som fraktkostnaden till dig. Väljer du att endast returnera enstaka produkt av din order kan fraktkostnaden bli något lägre. Vid bokning via SoffaDirekt tillkommer en administrativ avgift, 195kr

Så snart returen är bokad får du en bekräftelse via mail med information om hur returen går till.


Retur från terminal
Om du ångrat ditt köp, men ordern lämnat vårt lager kan vi utföra en retur från terminal.
Som kund debiteras du för frakten från oss, returfrakten, plus administrativ kostnad -195 kr.

Avgifter som tillkommer vid en retur oavsett retursätt:

Om returnerad order är förpackad i annan förpackning än originalförpackningen tillkommer en kostnad för omemballering på 895 kr. Denna kostnad gäller endast större försändelser och inte textilier, belysning samt liknande produkter.
Nyttjad frakt och eventuella kostnader till Qliro återbetalas ej.

Undantaget från ovanstående är hygienprodukter - såsom sängar, madrasser och sängtextilier såvida förpackningen är bruten. Dessa artiklar anses förbrukade och går ej att returnera.

Återbetalning/kreditering av din faktura sker inom 14 dagar från det att vi mottagit, besiktigat och godkänt din retur.


Vanliga frågor:

Kan jag avbryta mitt köp?
Har vi påbörjat hanteringen av din beställning kan du inte avbryta ditt köp. En beställning med leveranstid på 2–10 dagar hanteras omgående. Övriga beställningar hanteras efter 10 h från att du lagt din order. Är din beställning hanterad, enligt ovan, kan du inte avbryta köpet utan att det tillkommer en administrativ avgift.

 

Logga in