011-470 76 76 Öppet idag:  
  • FRI FRAKT & FRI RETUR
  • LEVERANS 2-6 DAGAR*
  • ÖPPET KÖP 30 DAGAR
0
Nästa leverans går om:

Logga in

STÄNG

Köpvillkor

Betalningssätt

I samarbete med Klarna erbjuder vi följande betalningsmetoder:

  • Direktbetalning genom din internetbank.
  • Fakturabetalning.
  • Delbetalning.
  • Kortbetalning.
  • Swishbetalning.
  • Förskottsfaktura.

Vid fakturabetalning så skickas fakturan till den mailadress som angavs vid ordertillfället, Vi aktiverar och skickar ut fakturan först när varorna har lämnat vårt lager. Betalning skall alltid vara Klarna tillhanda inom 14 dagar från fakturadatum. Vid delbetalning kan du alltid ta del av Klarnas aktuella delbetalningsalternativ. Som standard kan du välja 3, 6, 12 eller 24 månaders delbetalning. Alla alternativ i upp tolv månader är räntefria alternativ. För fullständiga faktura- och delbetalningsalternativ hänvisar vi till Klarnas gällande villkor.

Allmän Leveransinformation

Normal leveranstid för alla lagervaror är 2-6 arbetsdagar. Vid större försändelser aviseras alltid kunden via sms eller telefon minst en dag före leverans. Om du inte kan ta emot varorna på den föreslagna dagen/tiden så kan du byta leveransdag i samråd med Post Nord eller DHL. Leveranser sker vardagar mellan kl. 07.00-16.00.

I de fall en produkt är slutsåld eller restnoterad hänvisar vi till aktuell leveransstatus som går att hitta på produktnivå. I de flesta fall tar det aldrig länge än sex veckor innan en leverans kan fullbordas. För ytterligare information är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice.

Fraktvillkor

Vi använder oss först och främst av Post Nord och DHL för inrikestransporter. Det går ej att välja transportör, utan detta avgörs av vårt bokningssystem. Alla frakter av köp överstigande 500 kr är fraktfria. om du köper fler varor än en produkt så kan försändelsen komma att delas upp i flera olika försändelser. Detta då vissa produkter skickas direkt från leverantör.

Leveranser sker vardagar enligt transportbolagets gällande tidtabeller mellan kl. 07.00-16.00. Lokala avvikelser kan dock förekomma. Vill du veta vad som gäller för just din ort hänvisar vi till Post Nords kundtjänst på telefon 0771-33 33 10.

Observera att leveranser av skrymmande gods, såsom soffor, sängar och fåtöljer sker till trottoar, portdörr eller tomtgräns - alternativt så nära något av dessa alternativ dit en normalstor lastbil kan ta sig fram utan risk för skador på ekipage eller omgivning. Inbärning, montering och liknande tilläggstjänster ingår ej såvida något av dessa frakttillägg ej beställts. Mindre försändelser levereras till närmsta postombud för antingen Posten eller DHL Service Point. Alla sändningar skickas till angiven leveransadress vid ordertillfället. Om denna adress ej är korrekt, varpå vi ombeds att göra en adressändring i efterhand så måste vi debitera kunden denna merkostnad. Kostnaden för en adressändring i efterhand - oavsett hur stor eller liten den är - uppgår till 250 kr. Kontrollera därför alltid ditt ordererkännande.

Vid försenad leverans

På SoffaDirekt strävar vi alltid efter att upprätthålla den utlovade leveranstiden. I de fall förseningar ändock inträffar så kompenserar vi enligt modellen nedan. Kompensation erhålls i form av ett presentkort, baserat på den leveransförsenade produktens värde exklusive moms samt frakt- och hanteringskostnader. Eventuella leveransförseningar beräknas från det datum varan lämnat vårt centrallager i Norrköping. Vid krav på ersättning för leveransförsening ombeds kunden att kontakta vår kundserviceavdelning.

7-14 dagar: 2,5% av produktvärdet.
15-21 dagar: 5% av produktvärdet.
22 dagar eller fler: 7,5% av produktvärdet.

Tilläggstjänster - Inbärning och kvällsleverans

Vi anlitar DHL Home Delivery för specialbeställda frakter. Observera att tillvalen inte är tillgängliga i hela Sverige, utan främst tätbefolkade orter. Tilläggstjänsterna inbärning enkel- och dubbelbemanning, samt kvällsleverans är utfanför ordinarie prissättning och återbetalas ej vid eventuell retur. När tjänsten väl är utförd så anses den förbrukad.

Tilläggstjänsten "Inbärning - enkelbemanning" kostar 595 kr oavsett vart du bor, I priset ingår uppbärning till anvisad plats, med förutsättningen att produkten går att bära in genom trapphus, dörröppningar och/eller förbi andra hinder som kan uppstå under vägen till önskad plats. Observera att vid alternativet ”enkelbemanning” förväntas du som kund att hjälpa chauffören att bära. Vi ansvarar inte för de skador som eventuellt kan uppkomma i samband med inbärningen, utan hänvisar dessa till transportbolaget som utför tjänsten. Kunden har en skyldighet att förbereda fri passage innan leverans, då transportbolaget ej har möjlighet att montera ner dörrar, klädhängare eller liknande hinder. Bortforsling av emballage och/eller montering av produkten ingår inte i detta fraktval.

Tilläggstjänsten "Inbärning - dubbelbemanning" kostar 1190 kr oavsett vart du bor. I priset ingår uppbärning till anvisad plats, med förutsättningen att produkten går att bära in genom trapphus, dörröppningar och/eller förbi andra hinder som kan uppstå under vägen till önskad plats. Vi ansvarar inte för de skador som eventuellt kan uppkomma i samband med inbärningen, utan hänvisar dessa till transportbolaget som utför tjänsten. Kunden har en skyldighet att förbereda fri passage innan leverans, då transportbolaget ej har möjlighet att montera ner dörrar, klädhängare och liknande hinder. Bortforsling av emballage eller montering av produkten ingår inte i detta fraktval.

Transportskador

Är er leverans skadad ska ni omedelbart anmäla detta till chauffören så att en notis görs på fraktsedeln. Dokumentera skadan med bilder innan du tar emot godset. Det är alltid kundens skyldighet att kontrollera godset vid mottagandet och anteckna eventuella skador på fraktsedeln innan påskrift, annars riskerar du att bli utan ersättning.

Anmäl transportskadan till vår reklamationsavdelning omgående genom att maila ditt ordernummer, skada samt bilder till reklamation@soffadirekt.se.

Ångerrätt & Returhantering

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Det innebär att om du köper en produkt på internet har möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss så betalar vi tillbaka pengarna så snart som möjligt utan onödiga dröjsmål. Summan erhålls på samma sätt såsom du valde att betala din vara, om inget annat är överenskommet. För att nyttja din ångerrätt skall du tydligt meddela oss skriftligen via mail eller brev senast 14 dagar efter att du mottog din vara. Det räcker att du meddelar oss din önskan innan ångerfristen löper ut. För fullständig information gällande ångerrätten hänvisar vi till konsumentverket och följande ångerblankett, som du hittar här.

Vi tillämpar kostnadsfria returer på alla produkter. Den fria returen ska åberopas till SoffaDirekt inom tre (3) dagar från mottagandet av produkten. Om detta inte sker gäller våra ordinarie returvillkor för öppet köp, som du kan läsa mer om under i detta stycket.

Som kund har du möjligen att undersöka produkten och dess funktionalitet. Detta skall göras med försiktighet och ej mer än nödvändigt. Ångrad produkt skall alltid returneras i väsentligen oförändrat skick, samt i originalförpackning i samma volym och antal kolli. Madrasser och bäddmadrasser anses vara en hygienvara och skall returneras i obruten förpackning för att en retur skall godkännas.

Returkostnaden för större möbler, såsom soffor, sängar, matgrupper och fåtöljgrupper som görs efter att tidsfristen för den fria returen utgått uppgår till en fast summa om 995 kr. Mindre försändelser såsom fåtöljer, mattor och liknande debiteras med 295 kr i returavgift.

För att anmäla en retur, gör enligt följande:

  • Spara allt emballage och undvik att syna produkten mer än nödvändigt.
  • Fotografera den emballerade förpackningen såsom den ska returneras i orginalemballage.
  • Meddela din retur till reklamation@soffadirekt.se tillsammans med bildmaterial.
  • Invänta godkännande och boka tid för hämtning av godset med transportören.

Återbetalning sker inom 30 dagar från det att vi mottagit, besiktigat och godkänt din retur. Vid en retur skall konsumenten meddela SoffaDirekt sin önskan, invänta ett godkännande, varpå vi bokar returfrakt och mailar fraktdokument som konsumenten fäster på emballaget. Returer hämtas upp dagtid av transportören, där vi i största möjliga mån kommer överens om dag i samråd med kund och transportör. Vid returer är det kundens ansvar att produkten kan hämtas upp utan komplikationer, samt att kunden är närvarande och behjälplig för transportören. Observera att transportören ej bär några produkter, utan dessa skall vara förpackade på pall i originalemballage eller likvärdigt på marknivå. Vid returer är kunden ansvarig för godset. Detta innebär att om en transportskada inträffar så debiterar vi kunden alla eventuella skador. Ersättning för de skador som inträffat kan kunden i sin tur begära från transportören.

Alla returer skall först godkännas av SoffaDirekt där vi kommer att kräva bildmaterial. För att en retur skall godkännas så kräver vi att godset är omonterat, i ett väsentligen oförändrat skick och emballerat i orginalförpackning. I de fall något av ovanstående inte kan tillgodoses så förbehåller SoffaDirekt sig rätten att antingen neka returen alternativt debitera kunden för de merkostnader som tillkommer, exempelvis omemballering av produkten eller utbyte av delar. För företag och vid special- samt kundanpassade beställningar tillämpas särskilda villkor, där kundanpassade produkter ej kan returneras.

Ej mottagen försändelse

Ej mottagna eller uthämtade försändelser kommer att debiteras kunden. För större försändelser med bokad hemleverans uppgår kostnaden till 795 kr, medan mindre försändelser till postombud debiteras med 195 kr.

Garanti och reklamationsrätt

SoffaDirekt säljer som minst alla produkter med ett års garanti samt tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Fabrikationsfel ska konstateras och godkännas av SoffaDirekt, varpå du som kund får ersättningsdelar - alternativt ny produkt i de fall möjlighet till att reparera eller byta ut berörd del inte är möjlig.

Vissa produkter omfattas av en förläng produktgaranti om totalt fem (5) eller tio (10) år från beställningsdatumet. För soffor gäller fem års garanti, medan alla sängar har en produktgaranti om tio år. Den förlängda produktgarantin omfattar ram- och fjäderbrott. För att en reklamation ska godkännas krävs att felet är ursprungligt och att du som kunde kan påvisa detta. Felet ska vara av så pass allvarlig karaktär att det påverkar produktens egenskaper och livslängd enligt vår bedömning.

Garantin omfattar inte handhavandefel eller skador som uppkommit i samband med vårdslöst bruk. Produktgarantin omfattar inte fel som uppstår vid egen förändring av produktens funktion, såsom ombyggnation och/eller felaktig montering. Naturliga färgskiftningar i trä, liksom torrsprickor som ej påverkar möbelns funktion och stabilitet är ej reklamerbara. Noppor och färgförändringar som orsakats av andra textilier är ej godkända reklmationer.

Alla produkter ska tvättas enligt medföljande anvisningar, alternativt den information som framgår på hemsidan. Om anvisningar saknas, så gäller strikt kemtvätt. Är du osäker, kontakta vår kundserviceavdelning innan du tvättar en produkt. I de fall en produkt tvättats utanför ramen av instruktionerna så kan en reklamation ej godkännas.

Reklamationsrätten gäller de fall där produkten brukats inom ramen för normalt slitage och en skada som uppstått kan hänföras till någon form av fabrikationsfel. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis och kan krävas som intyg för köpet. Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsärenden.

Vid eventuell upptäckt av giltig reklamation skall det genast anmälas till SoffaDirekt via mail: reklamation@soffadirekt.se. Ange alltid namn, ordernummer och typ av skada. För att vi ska kunna hantera ditt ärende krävs bildmaterial från dig som kund så att vi kan bedöma skadans omfattning, placering och typ av åtgärd. Observera att för transportskador gäller andra regler som du hittar ovan.

Personuppgiftspolicy

Vi lämnar ej ut adresser, telefonnummer, e-postadresser eller andra personuppgifter om våra kunder till tredje part för marknadsföringssyfte, statistisk bearbetning eller dylikt. Alla kunders personuppgifter behandlas konfidentiellt oavsett om detta är speciellt begärt eller inte. Vi använder endast informationen för att kunna handlägga beställningar. Vi använder oss av cookies för att förbättra kundupplevelsen.